štvrtok 13. augusta 2020

USA-276 (NROL-76)

 

12.8. 2020, čas: 22:08 SEL, exp. 25 sec, takmer zenitový prelet USA-276 od hlavy Draka až k Denebu v Labuti

Je tomu už viac ako 3 roky, čo som fotografoval tajný americký satelit skrytý pod označením USA-276, resp. NROL-76. Už vtedy som uviedol (záznam z pozorovania vid tu), že tento satelit je z pomedzi väčšiny NRO satelitov výnimočný a že jeho dráha sa až podozrivo blízko približuje k dráhe samotnej ISS. Už pár dní po mojom pozorovaní sa tento predpoklad naplnil a konkrétne 3. júna 2017 sa tento tajomný objekt priblížil ku stanici až na zarážajúcich cca 6 km! Z detailnej analýzy dráhy tohto objektu sa zistili aj ďalšie priblíženia k ISS a nej asociovaným objektom, takže záhadný účel satelitu sa začal postupne odkrývať. Dnes sa už medzi pozorovateľmi satelitov všeobecne má za to, že ide o prototyp špionážneho satelitu určeného na blízky prieskum iných satelitov, pričom rozmerná a tvarovo členitá ISS mu slúžila vďaka známym parametrom ako vhodný kalibračný nástroj. Viac informácii k tomuto zaujímavému satelitu si môžte prečítať v mojom článku, ktorý vyšiel na webe kosmonautix.cz .

No a ako je tomu dnes, tri roky po nevšedných udalostiach, ktoré tento satelit doprevádzali? Ako je zrejmé aj z horeuvedeného snímku, USA-276 je stále na orbite a podľa pravidelných zmien jeho dráhy je jasné, že je aj stále aktívny, pričom v súčastnosti sa nachádza na dráhe o výške 387 x 395 km so sklonom 50 °. K ISS sa už od udalostí z leta 2017 nejako výraznejšie nepriblížil a pokiaľ mi je známe, pravdepodobne ani k iným objektom, pre NRO však nejakú misiu očividne stále plní. Akú, to však vedia pravdepodobne len oni. Počas môjho terajšieho pozorovania dosiahol maximálnu jasnosť 2,5 mag, pričom som zaznamenal aj jeho kratučký záblesk (pri pozornejšom pohľade si ho možno všimnúť v dlhoexpozičnej stope satelitu).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára