streda 26. septembra 2018

HTV-7 na ceste k ISS: Blízko a zároveň ďaleko

HTV-7, 26.9. 2018, 20:16 SELČ, exp. 8 sec, ISO 400
Po včerajšom úspešnom pozorovaní japonskej zásobovacej lode HTV-7 som sa na ňu zameral aj nasledujúci večer tajne dúfajúc, že sa mi podarí spraviť podobnú fotografiu, ako v roku 2013, keď som na jeden záber zaznamenal HTVčko aj s ISS (viď tu). Podmienky na pozorovanie síce teraz boli horšie ako vtedy (svit Mesiaca, cirová oblačnosť, svetelný smog) a HTV-7 sa mala v pláne spojiť s Medzinárodnou vesmírnou stanicou až okolo obeda nasledujúceho dňa, avšak šanca na zaznamenanie preletu vo formácii tu každopádne bola a nemohol som si ju nechať ujsť. Na serveroch síce neboli aktualizované parametre dráhy tohto objektu, bolo mi však jasné, že Biely bocian vykonával v poslednej dobe približovacie manévre a bude sa tak pohybovať niekde v blízkosti stanice. Otázkou len bolo - ako blízko?
ISS, 26.9., 20:14 SELČ, exp. 8 sec, ISO 400
Odpoveď som dostal už krátko na to, ako som o 20:14 SELČ urobil prvú snímku ISS, vychádzajúcej vysoko nad obzor. Márne som čakal, že sa v dohľadnej vzdialenosti od nej zaligoce HTV, ako stúpala ISSka stále vyššie, bolo mi jasné, že sa mi fotografiu vo formácii spraviť nepodarí. A tak sa aj stalo, HTV-7 sa síce na podobnej dráhe ako ISS objavila, ale až takmer 2 minúty po nej, v uhlovej vzdialenosti asi 90° od stanice. Oba objekty sa tak síce dali na oblohe pozorovať súčasne, avšak v takej vzdialenosti od seba, že bez rybieho oka (ktorým nedisponujem) ich nebolo možné zachytiť na jednu snímku. Zážitok to bol aj tak pekný, ISS mala takmer zenitový prelet a dosahovala jasnosti cez -3,5 magnitúdy. Za ňou sa ťahajúce HTVčko na tom bolo o poznanie horšie - najvyššiu jasnosť cca 1 mag dosahovalo krátko po vystúpaní nad obzor (tentokrát bola aj výraznejšia jeho oranžovo-zlatavá farba, čo si možno všimnúť aj na úvodnej snímke), avšak počas kulminácie jasnosť nedosahovala ani 2,5 magnitúdy, mierne začala stúpať až na zostupnej fáze preletu v blízkosti súhvezdia Kasiopea. Krátko na to ale už vstúpila do zemského tieňa. Zaujímavé bolo, že tentokrát HTV ani nehodila svoj typický záblesk.

HTV-7, 26.9., 20:18 SELČ, exp. 8 sec
A tak hoci sa mi nepodarilo získať ďalšiu spoločnú snímku vesmírnej stanice so svojou zásobovacou loďou, spojil som pre predstavu o blízkosti dráh oboch týchto približujúcich sa objektov snímky zo vzostupnej fázy preletu ISSky aj HTVčka do doleuvedenej animácie. Medzi prvou snímkou ISS a prvou snímkou HTV nad obzorom uplynuli necelé 2 minúty.


1 komentár:

  1. waukyyy!!🙄videla som ISS ale HTV nie,nabudúce teda a krásna séria posledných snímok namiesro jednej celej takto😏

    OdpovedaťOdstrániť