štvrtok 26. marca 2015

Iridium 6 & Iridium 51


Snímku zachytávajúcu dvojitý záblesk družíc Iridium sa mi po dlhej dobe podarilo nasnímať 26. marca 2015 o 18:58 SEČ. Išlo pritom o príjemné prekvapenie, pretože spoliehajúc sa čisto na predpoveď serveru heavens-above.com som pôvodne počítal len zo zábleskom prvého, jasnejšieho Iridia 6 (ktoré dosiahlo asi -8 mag). S jeho dohasínaním som však asi 5° za ním spozoroval zjasňovanie druhého satelitu, ktorý asi desať sekúnd po maxime prvého dosiahol niečo vyše -1 mag. Až dodatočne som zistil, že išlo o satelit Iridium 51, ktorý mi zhodou okolnosti pripravil podobné prekvapenie už pred necelými dvoma rokmi, keď bol ešte v páre so satelitom Iridium 7 (bližšie info vid tu). Teraz vysvitlo, že ho medzičasom presunuli na orbitálnu pozíciu satelitu Iridium 6, ktorý má pravdepodobne vážnejšie technické problémy, ako mal Iridium 7. No a ako to už so záložnými satelitmi siete Iridium býva, obľúbený server heavens-above.com ich neuvádza v databáze svojich predpovedí, takže ak ste nepoučitelný ako ja a nepozriete si detailnejšie predpovede (napr. na serveri calsky.com), Iridium 51 vás neprestane takto prekvapovať. Čo sa týka jasného Iridia 6, ten je v mojej zbierke zábleskov novinkou. Odštartoval 5. mája 1997 z kalifornského Vandenbergu spolu so satelitmi Iridium 4 - 8.
Takto budú vyzerať satelity novej generácie Iridium-NEXT. 

Mimochodom, je otázne, ako dlho vôbec ešte bude možné známe záblesky satelitov Iridium pozorovať. Už tento rok sa chystá začiatok budovania siete novej generácie Iridium-NEXT, ktorá plne nahradí všetky súčasné satelity asi do roku 2020, pričom mnohé zo starých satelitov budú vyradené dávno pred tým. A pri pohľade na tieto nové satelity je zrejmé, že ich antény s veľkou pravdepodobnosťou nebudú produkovať časté a jasné predikovateľné záblesky porovnateľné so súčasnými, ktoré budú postupne sťahované z operačnej orbity a prestanú byť orientované v priestore, niektoré budú deorbitované. Výsledkom bude každopádne strata možnosti pravidelných predpovedí zábleskov. Preto odporúčam vychutnať si záblesky súčasných Iridií čo najviac, kým tu ešte táto možnosť je.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára