sobota 15. februára 2020

Starlink-48 (2019-029BG)

15. februára 2020, 19:02 SEČ, exp. 20 sec
Odkedy som na začiatku roka fotil naposledy satelit Starlink (tu) z najstaršej, májovej várky týchto družíc, prebehli už ďalšie dva štarty s dokopy 120-timi satelitmi a tak celkový počet družíc tohto druhu na orbite už dosiahol čísla 240, pričom ďalšie štarty majú v rýchlom slede nasledovať. Ja som tentokrát opäť nasnímal "starý", májový satelit, označený ako Starlink-48. Podobne ako nedávno fotografovaný Starlink-66, aj tento sa nahádza na pomerne vysokej, aj keď nie plne operačnej orbite, konkrétne vo výške 506 x 508 km. Jeho jasnosť síce nedosahovala vysokých hodnôt - len niečo vyše 4 magnitúdy, napriek tomu o jeho "neviditeľnosti" sa učite nedá hovoriť. Medzi niektorými až zbytočne horlivými zástancami siete Starlink sa totiž začína ako mantra opakovať názor, že obavy astronómov z tejto siete sú zbytočné a vo väčších výškach ich už praktiky nie je vidieť. Nuž, no comment...

Satelit mimochodom preletel nad krásnym súhvezdím Orion, ktoré sa dostáva v poslednej dobe do pozornosti hlavne vďaka červenému nadobrovi Betelgeuze. Ten v posledných mesiacoch prechádza fázou bezprecedentného zníženia jasnosti, čo by podla niektorých mohlo naznačovať jeho skorý výbuh ako supernova. Ako je aj na fotke očividné, zatiaľ sa tak samozrejme nestalo, pričom dokonca sa mi zdá, že už opäť začína pozvoľna naberať jasnosť (ešte pred pár dňami bol totiž o málinko slabší ako jeho susedná hviezda Belatrix, tentokrát sa mi to už ale nezdalo).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára