štvrtok 6. júna 2013

ATV-4 Albert Einstein


Dňa 6. júna o 01:48 SELČ sa mi podaril zaujímavý úlovok, keď som na vôbec prvom obehu okolo Zeme zachytil čerstvo vypustenú nákladnú kozmickú loď ATV-4 Albert Einstein. Tá odštartovala z kozmodrómu Kourou z Francúzskej Guayany necelé 2 hodiny pred nasnímaním záberu (od posledného stupňa rakety sa oddelila presne o 00:56 SELČ). Stav oblohy počas pozorovania nebol vôbec najlepší, väčšia časť oblohy bola úplne zatiahnutá a aj tam, kde bolo jasnejšie, to bolo rušené vysokou cirrovou oblačnosťou. Napriek tomu som rád, že sa podarilo pozorovanie aspoň časti preletu (vzhľadom na to, že 15 minút pred tým bolo zamračené takmer úplne). Loď ATV-4 mala jasnosť asi 1,5 až 2 mag a prechádzala popod súhvezdie Veľký voz. Na fotografii je pravdepodobne zachytený aj posledný stupeň rakety Ariane 5 ES (pri vizuálnom pozorovaní som si ho nevšimol), ale jeho pravdepodobná stopa takmer hraničí so šumom fotografie, takže ruku do ohňa by som za to nedal :-). Táto snímka preletu bola uverejnená aj na portáli astro.cz.                                                                                  
V poradí štvrtá a predposledná loď Európskej kozmickej agentúry (ESA) pre transport nákladu k ISS váži viac ako 20 ton a je vôbec najťažším satelitom, ktorý kedy vypustila európska raketa Ariane 5 do vesmíru. Na svojej palube nesie viac ako 7 ton nákladu určeného pre ISS, vrátane vody, vzduchu, paliva, náhradných dielov, oblečenia a jedla pre posádku. Účelom lode ATV je nielen dodávka nákladu na Medzinárodnú stanicu, ale bude zabezpečovať aj úpravy a zvyšovanie jej orbitálnej dráhy. Je dlhá vyše 10 metrov a má max. priemer 4,5 metra. Energiu lodi dodáva štvorica solárnych panelov o rozpätí 22,3 metra. Tieto panely boli počas fotografovania už plne roztvorené (stalo sa tak necelých 20 min pred preletom), no ešte nedošlo k vyklopeniu komunikačných antén lode.
ATV na orbite
Štart lode ATV-4, necelé 2  hodiny pred nasnímaním jej preletu









Ako osobnú zaujímavosť by som ešte uviedol, že ešte nikdy sa mi nepodarilo sledovať satelit pri jeho prvom oblete okolo Zeme, takže Albert Einstein je v tomto ohľade vôbec môj "najčerstvejší" vesmírny objekt.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára